מהי שיטת פילאטיס?

ממציא השיטה
פילאטיס הינה שיטת אימון, שהומצאה בתחילת המאה הקודמת בידי גוזף פילאטיס, אוטודידקט גרמני שלימד את עצמו יוגה, אנטומיה ופיזיולוגיה.
בתחילה קרא לה בשם קונטרולוגי (contrology) תיאר אותה כ"שליטת המוח על השריר" וקיווה שהיא תיושם בחיי היום יום ולא רק בסטודיו. הוא רצה "לחנך" את הגוף ולייעל את תפקודו. כך מתרגול סדרות התרגילים על המזרן והמכשירים בריכוז שליטה ודיוק משיגים המתמידים שליטה מנטאלית על תנועת הגוף ומודעות גופנית גבוהה אשר מקלה על החיים ומלווה אותם בדרך כל הזמן.

כך זה התחיל
פילאטיס שחווה את ימי מלחמת העולם הראשונה על בשרו, ניסה למצוא דרך שתקל על שיקומם של פגועי המלחמה. בעקבות הבנתו בגוף האדם הפך למעין אח, וטיפל בחולים. כחלק מהשיקום הוא נהג לאמן את הפצועים. תחילה היה מאמן אותם כנגד ההתנגדות של גופו ולאחר מכן החל לפרק מזרנים ולחבר את קפיצי המזרן לעמודי המיטות מהסדינים עשה רצועות וכך המציא את מכשירי הפילאטיס:
הקדילאק, ה"רפורמר", "הכסא" וכו" רובם פועלים על התנגדות של קפיצים, המפעילה את השרירים המייצבים שנותנים תמיכה לגוף.
מאוחר יותר הוסבה השיטה לטיפול בפציעות אצל רקדנים, סייעה לחיזוק הגוף וייצובו.

הייחודיות שבשיטה
שלא כמו עבודת משקולות במכון, הציג פילאטיס חידוש. הוא לא שם דגש על קיצור השרירים וכיווצם אלא דווקא על הארכתם. הוא התמקד בשרירים העמוקים של הגוף המייצבים אותו. הכח מתפתח תוך כדי התארכות ולכן התחושה לאחר תרגול היא של גוף ארוך וחטוב.

בפילאטיס העבודה מבוקרת תוך שימת דגש על ריכוז דיוק ונשימה. הבטן – שרירי הליבה, נתפסים כמרכז הגוף והמקור לכל תנועה.
התרגול על המכשירים מאפשר למתאמן לעבוד כנגד התנגדות מותאמת לצרכיו והקפיצים תורמים לתרגול זורם ונעים.
קצב השיעור מותאם לרמת ההתקדמות של הקבוצה במחשבה על איכות ודיוק התנועה ולא כמות החזרות. בשיעור פילאטיס מכשירים התרגול מתבצע במנחים משתנים.

האם שיטת הפילאטיס מתאימה עבורך? התשובה כאן!